Kompetencje to połączenie wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności. Jeśli szukasz pracy lub dbasz o rozwój osobisty, to na pewno spotykasz się z terminem kompetencji miękkich i twardych. Warto znać nie tyle definicje, ale umieć zdefiniować, jakie kompetencje posiadasz lub jako warto posiadać. Jak umieścić kompetencje miękkie i twarde w CV? Co to właściwie jest i czy można je zmierzyć.
Czym się różnią kompetencje twarde i miękkie?
Kompetencje twarde to takie, które można zmierzyć i ich posiadanie poświadcza dokument. Można je również nazwać kompetencjami zawodowymi, czyli zestawem wiedzy i umiejętności, które umożliwiają wykonywanie zadań na danym stanowisku pracy. Przykładem takich kompetencji jest umiejętność prowadzenia samochodu poświadczona prawem jazdy, znajomość pakietu Microsoft Office poświadczone certyfikatem, znajomość języka obcego poświadczone certyfikatem.
Natomiast kompetencje/umiejętności miękkie są niemierzalne. Coraz więcej pracodawców szuka właśnie pracowników z takimi cechami. Skoro nie da się ich zmierzyć oznacza to, że trzeba je sprawdzić. W tym celu podczas rozwój wykonuje się zlecone zadania, np. występuje w scenkach. Kompetencje miękkie to umiejętności oraz cechy przede wszystkim społeczne, które decydują o Twoim podejściu do obowiązków, o podejściu do ludzi, o organizacji pracy czy o potrzebie rozwoju, np. Umiejętność motywowania innych, asertywność, chęć rozwoju, rozwinięta inteligencja emocjonalna.
Przykłady kompetencji miękkich i twardych
Jak już opisywałam wyżej, kompetencje twarde to takie, które dają Ci konkretną wiedza lub umiejętności, a ich posiadanie potrafisz udowodnić jakimś dokumentem. Często są kluczowe na specjalistyczne stanowiska, które wymagają konkretnego doświadczenia. Jeśli osoba aplikująca na stanowisko kierowcy, bez prawo jazdy ma marne szanse. Są jednak takie sytuacje, gdzie możesz daną umiejętność udowodnić, chociaż dokumentu na to nie posiadasz. Tutaj przykładem może być znajomość jakiegoś języka. To możesz udowodnić np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej w danym języku. Jeśli jesteś grafikiem amatorem możesz udowodnić swoje umiejętności, pokazując portfolio swoich prac.
Przykłady kompetencji twardych:
- znajomość języków obcych,
- wiedza specjalistyczna,
- umiejętność obsługi programów komputerowych, maszyn np. maszyny CNC czy urządzeń np. kasy fiskalnej,
- prawo jazdy,
- umiejętność pracy projektowej,
- umiejętności graficzne,
- umiejętności informatyczne,
- umiejętności serwisowania maszyn i urządzeń,
- znajomość pakietu MS Office
- obsługa profili w social media
- znajomość branży potencjalnego pracodawcy,
- umiejętność i znajomość zasad przygotowywania raportów finansowych
- znajomość zasad SEO.
Kompetencje miękkie – już wiemy, że są niemierzalne. Nie masz na ich posiadanie żadnego dokumentu. Możesz jedynie posiadać dokumenty świadczące o tym że je rozwijasz – certyfikaty że szkoleń. Pracodawcy coraz częściej szukają osób z konkretnymi umiejętnościami miękkimi. Badania rynku pracy pokazują, że coraz więcej pracodawców szuka tego rodzaju kompetencji. Faktycznie łatwiej jest kogoś nauczyć kompetencji twardych niż miękkich. Ktoś może znać świetnie wymagany język, ale być nieodpowiedzialny i nie umieć zorganizować sobie pracy, co może doprowadzić do nie realizacji zadań na czas. W obsłudze klienta ważniejsze jest właściwe podejście do ludzi o odporność na stres niż umiejętność obsługi kasy, bo tego da się szybko nauczyć.
Przykłady kompetencji miękkich:
- odpowiedzialność,
- asertywność,
- komunikatywność,
- umiejętność pracy w zespole,
- odporność na stres, kreatywność,
- samodyscyplina i potrzeba rozwoju,
- organizacja pracy i zarządzanie własnym czasem,
- inteligencja emocjonalna,
- moralność,
- logiczne i analityczne myślenie,
- wysoka kultura osobista,
- Zdolności przywódcze,
- skupienie na celu i nastawienie na realizację zadań,
- słowność i uczciwość,
- pozytywne nastawienie,
- zaangażowanie,
- aktywne słuchanie,
- zdolności negocjacyjne,
- umiejętność perswazji i wzbudzania motywacji do pracy.
Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Kompetencji twardych można nauczyć się z książek czy poprzez kurs. Z umiejętnościami miękkimi nie jest już tak prosto. Często są to cechy naszej osobowości. Możemy je rozwijać, ale poprzez codzienną praktykę. Oczywiście są kursy z kompetencji miękkich, np z asertywności lub organizacji pracy. Sam kurs jednak nie pomoże, jeśli nie spróbujesz tego przełożyć na praktykę. W przypadku umiejętności miękkich to praktyka jest bardzo ważna. O wiele łatwiej przyswoić definicję asertywności niż stać się osobą asertywną.
Kompetencje twarde i miękkie w CV
Pamiętajmy o tym, że wszyscy jakieś kompetencje miękkie i twarde posiadamy. Ważne jest, aby Twoje CV posiadało takie, jakich poszukuje pracodawca. Postaraj się, żeby o dopasowanie do oferty pracy, ale również o unikalność. Ważne jest również to, aby były one wyeksponowane na pierwszej stronie. Jeśli Twoje CV ma więcej niż jedną, miej świadomość, że ta druga strona zwraca mniejsza uwagę, a czasami jest wręcz pomijana. Zacznij od kompetencji twardych, a następnie wypisz kompetencje miękkie. Ważne jest to, żeby przy tworzeniu CV być uczciwym. Co prawda kompetencje twarde szybciej można sprawdzić, ale kłamstwo w umiejętnościach miękkich również może wyjść na jaw przy dobrze prowadzonym procesie rekrutacyjnym.
Te same umiejętności można opisać ciekawiej i dokładniej. Zamiast napisać znajomość języka bardzo dobra, możesz opisać, że Potrafisz wykorzystywać dany język w mowie i piśmie. Dodatkowo znasz słownictwo specjalistyczne w tej branży. Jeśli piszesz o znajomości programów graficznych to wskaż jakich. Warto zwrócić uwagę i umieścić takie kompetencje jak elastyczność, logiczne myślenie, pracowitość czy pozytywne nastawieni