Linkedin – co to jest i czy warto?
W ostatnich latach media społecznościowe opanowały nasze życie. Facebook, Instagram, TikTok są coraz bardziej użyteczne w kontekście biznesowym. To tego samego grona należy Linkedin. Z pewnością to doskonałe narzędzie do budowania sieci kontaktów oraz swojego wizerunku jako profesjonalisty.
LinkedIn – co to jest?
LinkedIn to portal społecznościowy, który pozwala użytkownikom nawiązywać kontakty zawodowo-biznesowe na wielu międzynarodowych rynkach. W serwisie publikujesz oferty pracy, wyszukujesz kandydatów, poszukujesz pracy oraz budujesz profesjonalną wizytówkę biznesową. LinkedIn uruchomiono w 2003 roku i przetłumaczono go na 24 języki. Samych polskich użytkowników w 2022 roku jest 4,6 mln. Ponadto na świecie zarejestrowanych jest ponad 810 mln kont z ponad 200 krajów.
Linkedin pozwala dokumentować kolejne szczeble kariery i zdobyte umiejętności czy poszukiwać kolejnych możliwości rozwoju. Nie masz profilu na portalu Linkedin? Niestety dla Twojej kariery to źle. Szukanie pracowników coraz częściej zaczyna i kończy się właśnie tam. Dobrze radzę. Załóż profil i dowiedz się, jak o niego dbać.
Dzięki artykułowi dowiesz się, jak:
– działa i czym jest Linkedin,
– stworzyć profil na Linkedin i czy jest płatny,
– prowadzić profil na Linkedin,
– Linkedin łączy się z szukaniem pracy.
Czy warto założyć profil na LinkedIn?
Linkedin to na pewno nowe możliwości zawodowe i biznesowe. Dzięki profilowi na Linkedin utrzymujesz kontakty z osobami, z którymi pracowałeś lub współpracowałeś i nawiązujesz nowe znajomości. Rekruterzy i pracodawcy aktywnie korzystają z Linkedin, aby znaleźć wśród wielu kandydatów perełkę.
To czy rzeczywiście warto pokazują liczby. Od wielu lat Linkedin odnotowuje wzrosty. Obecnie z Linkedin korzysta 800 milionów użytkowników. Są tam właśnie dlatego, że im się to opłaca.
Czy wiesz, że:
- 2,8 mln użytkowników w Polsce to osoby między 25 a 34 rokiem życia
- 7 minut i 12 sekund to średnia sesja użytkownika
- Ok. 45% czytelników artykułów zajmuje stanowiska wyższego szczebla
- Co 1 sekundę wysyłanych jest 77 aplikacji o pracę
- 6 użytkowników zostaje zatrudnionych w każdej minucie
Wiesz już, co to jest? Wiesz też, że warto go mieć?
Jak powinien wyglądać profil na LinkedIn? Jak działa ten portal?
Zasada działania Linkedin jest podobna do innych portali społecznościowych. Działa algorytm, który bada aktywność użytkowników, ich profile. Na tej podstawie nasz profil staje się widoczny dla innych. Czym więcej mamy kontaktów, czym bardziej się udzielamy i czym lepszy mamy profil tym dostrzeże nas więcej ludzi.
Właśnie dzięki algorytmowi codziennie Linkedin:
- proponuje nam nowe kontakty,
- dostarcza informację o nowych rekrutacjach dopasowanych do Twojego profilu,
- powiadamia nas o aktywności naszych kontaktów,
- dociera do rekruterów i pracodawców, aby zauważyli Twój profil.
Oprócz budowanie swojej osobistej marki (Twojego obrazu profesjonalisty) możesz również założyć profil swojej firmy. Dzięki Linkedin możesz pozyskać nowych klientów i partnerów dla swojej firmy. Jako firma możesz korzystać także z płatnych reklam. Tylko ok. 2% użytkowników korzysta z tej możliwości, co wpływa na większą skuteczność niż np. na Facebooku. Rywalizujesz z mniejszą ilością osób.
Jak uzupełnić profil na Linkedin?
Zdjęcie na Linkedin
Najważniejsze to je dodaj. Profile ze zdjęciami zyskują wiarygodność i może pokazać Twój profesjonalizm. Nie dodawaj „słodkich selfi”, zdjęć z wakacji czy z imprez okolicznościowych. Postaw na zdjęcie, które dołączył byś do dokumentów. Nie przesadzaj jednak: nie musisz zakładaj garnituru i nie rób grobowej miny. Nie dodawaj również zdjęcia z dowodu czy paszportu. Tam każdy z nas wygląda źle:) Postaw na jasne tło, schludne ubranie, lekki uśmiech i samowyzwalacz.
Poziom wypełnienia profilu
Pusty profil nic o Tobie nie powie. Czym więcej informacji o sobie zamieścisz, tym bardziej ułatwisz rekruterom/pracodawcom/partnerom biznesowym odnalezienie właśnie Twojego profilu. Dodaj swoje imię i nazwisko. Pamiętaj nie nazywasz się Jan Kowalski Programista. Twoje imię i nazwisko wystarczy.
Opisz kim jesteś
Pod imieniem i nazwiskiem znajdziesz sekcję, gdzie możesz powiedzieć więcej o sobie. Opisz swoje doświadczenie, pasje, branże, czym się zajmujesz i czym chcesz się zajmować oraz kluczowe słowa, po której mogą Cię znaleźć rekruterzy. Unikaj sloganów i znanych cytatów. Wpisanie np. Myślę, więc jestem, nie pokaże Twojego profesjonalizmu. W każdym razie lepiej napisać choć parę zdań niż nic.
Spersonalizuj link do strony
Będąc na swoim profilu możesz edytować link do strony tak, aby końcówką było Twoje imię i nazwisko np. www.linkedin.com/in/jan-kowalski. Po co? Profil możesz umieścić w CV. Łatwiej będzie zapamiętać i wyszukać w wyszukiwarce.
Dodaj „Podsumowanie”
Krótko opisz swoje doświadczenie i określ zawodowy cel. Ta sekcja nie powinna być dłuższa niż 500 znaków. Zbyt długi tekst w tym miejscu może zniechęcić do czytania.
Opowiedz o swoich stanowiskach
Najpierw jak w CV wypełnij po kolei swoją drogę zawodową. Następnie opisz, z jakimi obowiązkami się wiązały. Nie musisz wypisywać każdego. Tylko te najwalniejsze dla Twojej kariery zawodowej. Bardzo dobrze jest wskazać liczby, które powiedzą więcej niż opis.
Nie zapomnij o sekcji „Umiejętności”
Wypisz te umiejętności, które są najbardziej istotne. Pozwoli to Twoim kontaktom potwierdzić te, które posiadasz. Warto się odwzajemniać.
Dbaj o swoje kontakty i zabiegaj o nowe – nie musisz przyjmować wszystkich zaproszeń. Wybieraj te kontakty, które są wartościowe dla Twojej kariery. Przede wszystkim odpisuj na wiadomości.
Dbaj o aktywność – udostępniaj, chwal się osiągnięciami, dziel się nowinkami z branży. Niewątpliwie pozwoli Ci to zbudować silną markę osobistą na LinkedIn.
Czy Linkedin jest płatny?
Linkedin posiada opcję bezpłatną i płatną. Z pewnością dla większości użytkowników ta bezpłatna opcja jest wystarczająca. Cena za Linkedin Premium to około 100 zł, a pierwszy miesiąc testowy jest za darmo.
Linkedin dla kogo?
Podsumowując, Linkedin jest dla każdego, kto buduje swoją karierę zawodową i chce pozyskiwać nowe kontakty oraz się rozwijać. Dla studentów, którzy szukają pierwszej pracy, dla pracowników różnych szczebli, dla doświadczonych specjalistów, właścicieli firm oraz rekruterów. Nie ma wyjątków. Z pewnością Linkedin to wizytówka, którą warto mieć.